Battlefield Hardline: Good cop, Bad cop Battlefield Hardline: Good cop, Bad cop

Battlefield Hardline: Good cop, Bad cop

Review 24 maart 2015 - 19:34 uur Richard 1

Een nieuwe Battlefield! Tijd om de vrouw vaarwel te kussen en haar trouwring -tijdelijk- aan de Playstation 4 te geven. Maar natuurlijk niet voor we haar onze legeroutfit hebben laten afstoffen, want we spelen in stijl.

Oh wacht! EA breekt in Battlefield Hardline, de nieuwste telg in de langlopende franchise, met het vertrouwde militaire geweld. Niet langer spelen we als Amerikanen tegen de Russen, of vice versa. Waar EA niet mee breekt zijn de vertrouwde controls en de harde actie. Tenminste…

Singleplayer

We komen terecht in een politieserie. De jonge Cubaanse detective Nicholas “Nick” Mendoza, die als hoofdpersoon door de speler wordt bestuurd, moet samen met zijn partner achter een stel echte baddies aan. Zo cliché als dit klinkt is het ook. Het verhaal is opgebouwd uit chapters. En ieder hoofdstuk voelt aan als een aflevering van een gemiddelde politieserie, inclusief terugblikken op de vorige aflevering en een vooruitzicht op de volgende. Het idee is leuk, de uitvoering een stuk minder. Dat komt vooral door de hoofdpersoon zelf. Mendoza weet nooit echt te boeien. Sterker nog, sommige bandieten zijn beter, leuker en vooral grappiger neergezet dan ons hoofdpersoontje.

Good cop, Bad cop

Wel interessant is de mogelijkheid om situaties op verschillende manieren te benaderen. Gaan we op de sneaky stealth manier, op z’n Solid Snake’s (Metal Gear Solid), proberen de criminelen ongezien te benaderen om daarna heel hard ‘FREEZE!’ te roepen? Of schieten we ze gewoon op een bult, old-school-Battlefield-style!

Eerst de eerste optie maar. Als agent kan je natuurlijk niet iedereen zomaar van het leven beroven. Dat is niet realistisch (wel leuk). Wat direct opvalt is hoe snel het sommige zwaarbewapende bandito’s dun door de broek loopt. Op vertoon van een badge en een simpel handpistooltje leggen ze hun zware semi-automatische wapens weg, als waren ze betrapt door de strenge bibliothecaresse in het ‘verboden’ hoekje van de bibliotheek. Vreemd. Tot maximaal 3 criminelen kan je op deze manier arresteren. Arresteren inderdaad. Een goed uitgewerkte feature die wel verrassend lekker werkt. Bovendien levert het netjes arresteren van de zware jongens ook een betere score op dan het domweg neerknallen.

En toch… En toch. Bloeddorstige wildebeesten als we zijn, dit blijft Battlefield. Overboord met score, weg met realiteit en ‘Hallo’ bloed op het scherm. Wie wil er nu een Good cop zijn als je ook een Bad cop kan zijn!

De gemiddelde gamer zal in een kleine 7 uurtjes door de singleplayer-mode heen zijn. Alhoewel dat nog altijd 2 keer zo lang is als de singleplayer van Battlefield 4, blijft het aan de korte kant voor een game waar men de volle mep voor dient te betalen.

Multiplayer

Uiteindelijk toch waar de franchise om draait. We houden ons hart vast met nog vers in het geheugen de desastreuze launch van Battlefield 4. Een game die draait op zijn multiplayer, maar waarvan de servers na de launch wekenlang zo instabiel waren dat de meeste mensen ervan overtuigd waren een goedkope béta-versie van het spel te hebben aangeschaft. En dat dan fullprice. Het zou normaal moeten zijn dat bij het uitbrengen van een nieuwe game alles werkt, en zeker de servers. Helaas heeft EA de twijfelachtige reputatie hoog te houden niet altijd hun servers op orde te hebben bij release. Gelukkig dit keer wel. Zou een complimentje waard kunnen zijn, ware het niet dat wij het vanzelfsprekend vinden dat je servers gewoon wel werken.

Nodeloos echte spelers afschieten in spannende maps met uitdagende targets. Maar werkt dit ook nu het hele legertje spelen over-en-uit is?

Ja dus. Politie en boefje spelen is net zo leuk. EA en partner in crime Visceral hebben een zestal multiplayer-modes in de game gestopt om urenlang zoet mee te zijn. Al hebben Team Deathmatch (team met de meeste kills wint) en Conquest (het aloude Capture-n-Hold principe) een hoog ‘Been there, Done that’ gehalte.

Modes

- Hotwire -

Team 1, de criminelen, moeten een lijst met gemarkeerde auto’s zien te stelen. Ondertussen is het aan team 2, de politie, om deze wagens terug te krijgen. Dat is hard scheuren, dus je driving-skills worden getest! Met als bijrijder het liefst een vriend die weet hoe een shotgun werkt.

- Heist -

Een team met boefjes moet een volgeladen kluis zien te bereiken en 2 mooie, grote geldzakken zien mee te nemen naar één van de twee safehouses. Lukt dit, dan hebben ze gewonnen. Aan het andere team met moraalridders natuurlijk de schone taak dit te stoppen en de geldzakken te onderscheppen.

- Rescue -

Alle deelnemers spelen in één team, een SWAT-team, dat moet proberen onschuldige mensjes uit de gewelddadige handen van een groep rücksichtslose criminelen te redden. Iedere fout kan het einde van een succesvolle operatie betekenen.

- Blood Money -

Een team slechteriken moet proberen geld te stelen en in hun kluis te stoppen. Een team agenten wil juist dit geld in hun kluis hebben als bewijslast. En als het in de kluis zit, is het dan ook veilig? Wie het meeste geld heeft aan het einde van een spel mag strijken met de eer.

- Crosshair -

Een belangrijke ooggetuige is op de vlucht. Achterna gezeten door een team voormalige bondgenoten die hem van de aardbodem willen laten verdwijnen, nog voordat hij hun verlinkt. Ondertussen probeert het andere team hem naar veilige haven te loodsen om de zaak te redden. Eén misstap is genoeg.

- Conquest -

Het oude, vertrouwde (en uitgekauwde) Capture-n-Hold. Eén map, diverse vlaggen. Het team met de meeste vlaggen in hun bezit zal het aantal respawn-tickets van de tegenstander doen verkleinen. Het team dat het eerste niet meer kan respawnen verliest de match.

- Team Deathmatch -

Oftewel, schiet op alles wat beweegt. Het team met de meeste kills aan het einde van een match wint. Makkelijker wordt het niet.

Conclusie

Battlefield Hardline is een verfrissende game in een oud jasje. Qua besturing en gevoel is het precies als zijn voorganger Battlefield 4. Het veranderen van oorlogje spelen naar boeven vangen is een onverwachte, en toch welkome, verandering. Maar om nu te zeggen dat het spel zo vernieuwend is vergelijking met het vorige deel uit de franchise, nou nee. De moeite waard? Zeker! Gewoon omdat andere spelers neerschieten in de online multiplayer nog altijd beter is dan bankhangen met moeder de vrouw voor Utopia.

Rapport: 7,5

* Story: 6,5

* Gameplay: 8

* Graphics: 8

* Geluid & Soundtrack: 7,5

+ Multiplayer, nieuw thema, boeven arresteren.

– Weinig vernieuwend in vergelijking met het vorige deel, Nick Mendoza, de nog altijd te korte singleplayer.

Eigenschappen

Releasedatum: 19 maart 2015
Ontwikkelaar: EA /Visceral
Genre: First Person Shooter (FPS)
Pegi: 18+

  • Selby

    24 maart 2015 #1 Author

    Het is wel verrassend om hier een review te vinden over een game?!?
    Maar aangezien ikzelf een webwinkel in tweedehands games en consoles heb, ben ik wel benieuwd of er behoefte is naar game gerelateerde activiteiten in Roden en omgeving? Hier kunnen dan uiteraard weer verslagen over geschreven worden voor Roden actueel. Toch?

    Beantwoorden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *