Carnaval, of de Umwertung aller Werte Carnaval, of de Umwertung aller Werte

Carnaval, of de Umwertung aller Werte

Opinie 10 februari 2016 - 10:58 uur Redactie 0

Het was carnaval de afgelopen dagen. Daar hebben we in deze regio niks van gemerkt, in het Noorden doen we daar niet aan, behalve in enkele enclaves in de Veenkoloniën achter Emmen. In de jaren ’70 en ’80 is door de toenmalige kroegbaas Groeliker in Leek een dappere poging gedaan om het dorp aan de overkant van het ‘t Piepke een echte carnavalstraditie te geven door het dorp 4 dagen lang “Koetsenburg” te noemen en een feest met optocht te organiseren om meer omzet te genereren, maar een echte traditie is het nooit geworden. Noorderlingen doen er niet aan. In het katholieke zuiden was het ooit de opmaat voor de vastenmaand, een laatste keer uit de band springen, de bloemetjes buiten zetten en de wereld op z’n kop zetten voordat er 40 dagen moest worden gevast.

De wereld op z’n kop zetten gebeurde vroeger dan vrij letterlijk: men koos de grootste zot die de sleutels van de stad kreeg en de burgemeester een paar dagen mocht vervangen. In die dagen golden omgekeerde regels, mocht het wereldlijke en kerkelijke gezag worden bespot.

Ik moest daaraan denken toen ik afgelopen zaterdag, dag dat het carnaval begon, via twitter bij toeval opmerkzaam werd gemaakt op de demonstraties in Amsterdam. De van oorsprong Duitse Pegida-beweging hield een demonstratie bij de Stopera en een paar honderd meter was een een tegendemonstratie georganiseerd. Het werd al snel de “Slag om de Blauwbrug” genoemd en werd live via AT5 uitgezonden. Die zender zit in het Ziggo pakket, dus ik heb nieuwsgierig ingeschakeld en vervolgens 4 uur lang gebiologeerd en met stijgende verbazing zitten kijken naar het schouwspel. Heel veel demonstranten waren er niet, alles bij elkaar opgeteld zou je er de feesttent van de Jaarbeurs in Roden niet eens voor de helft mee vullen, maar zoals wel vaker geldt is het meeste dorpsnieuws van de Amsterdam ook meteen landelijk nieuws. Zo ook deze carnavaleske vertoning. Geenstijl-verslaggever Jan Roos begreep dat het carnaval was, door verkleed in riot-gear bij de tegendemonstratie te kijken. Humor met een grimmige ondertoon, want Jan Roos wordt door het gros van de linkse tegendemonstranten gehaat en regelmatig fysiek bedreigd, dus helemaal ten onrechte was de verkleedpartij ook niet, zo blijkt ook uit de beelden.

Demonstreren is sowieso een knullige bezigheid. Achter allerlei vlaggen aanlopen en leuzen van anderen waar jij het eigenlijk niet mee eens bent. Je associeert je vrijwel altijd met tamelijk achterlijk tuig als je de straat op gaat om te demonstreren; en het tuig is altijd het luidruchtigst en eisen de negatieve aandacht op. Ik heb als naïeve student ooit één keer gedemonstreerd. Dat was ook meteen de laatste keer, ik begreep vrijwel onmiddellijk hoe het er bij protestmarsen aan toe gaat… Of liever: niet gaat. Het gaat zelden om de reden voor het protest zelf, of de goede argumenten, maar om de grootste bek met de stompzinnigste teksten en die spreekt dan ook namens jou als je daar tussen loopt. Er lopen ook altijd beroepsdemonstranten mee die eigenlijk alleen uit zijn op rotzooi trappen en knokken met de politie. Vervolgens is dat dan ook de beeldvorming in de media: relschoppers verstoren de boel en verspelen daarmee alle mogelijke sympathie voor wat wellicht een heel redelijke zaak is.

Sinds kort heeft de van oorsprong Duitse protestbeweging Pegida haar vleugels uitgeslagen naar de buurlanden, zo ook in Nederland en die mensen hadden dus afgelopen zaterdag een volkomen legale demonstratie gepland. Vergunning gekregen van het stadsbestuur, plaats toegewezen op het plein bij de Stopera. De beweging vindt zichzelf a-politiek maar krijgt door het anti-islam standpunt wel gehoor bij allerlei rechts-extremistische en nationalistische groeperingen. Maar juist niet bij rabiate antisemitische neo-nazi’s waarvan een deel radicale islamitische groepen steunt zoals Hamas, die uit zijn op de vernietiging van Israël en het jodendom. Het beeld is nogal diffuus, er zijn op diverse neo-nazistische websites heftige (en hilarische) discussies over, maar die zal ik om sanitaire redenen hier niet linken. Iedereen die dat wil kan die discussiefora wel vinden. Verschillende politieke partijen en de media in Duitsland hebben Pegida al vroeg in de extreem-rechtse hoek geduwd en dat trekt natuurlijk niet het schoonste volk aan, waaronder de mensen die bij diverse inspraakavonden de boel al verstoorden, waardoor dat beeld alleen maar versterkt. De beweging zelf is niet aantoonbaar gewelddadig of racistisch, er waren bij vorige demonstraties in Dresden ook vaak mensen met andere dan blanke huidskleur aanwezig. Ook onder mensen met andere huidskleur bestaat er weerstand tegen de islam, dat is geen exclusief wit feestje.

Maar dat menen de organisatoren van de tegendemonstratie wel. De voornaamste organisatoren van die tegendemonstratie waren de hoofdstedelijke afdelingen van GroenLinks en de SP. Ook die groeperingen trekken bij demonstraties niet de bloem der natie, en dan druk ik me voorzichtig uit. Extreem-linkse clubjes als AFA, KAFKA, Black Panthers en splintergroepen uit het krakersmilieu sloten zich aan bij de tegendemonstratie op het Jonas Daniel Meijerplein, bij het standbeeld van de Dokwerker. Peter Kwint van de SP was het duidelijkst in zijn reden voor de tegendemonstratie. Volgens hem is Pegida “een fascistische organisatie die gerund wordt door racisten, wapenhandelaars en veroordeelde vrouwenmeppers.”

Dat mag hij natuurlijk vinden, maar het is een uitermate zwak argument. Niet alleen is het een drogreden die afleidt van de zaak waar Pegida voor demonstreert, je moet als lid van een partij met een ijzeren partijdiscipline die het inkomen van de raadsleden, statenleden en kamerleden invordert wel heel voorzichtig zijn om een andere organisatie “fascistisch” te noemen. Ook het verwijt van wapenhandel is vreemd van een SP’er, want juist die partij demonstreerde in het verleden veelvuldig voor het behoud van arbeid bij wapenproducenten als RSV, Fokker, DAF, pleitte zelfs voor overheidssteun en defensieopdrachten voor die noodlijdende bedrijven. Daarbij vergeleken valt iemand met een webshop in Airsoft geweren in het niet, denk ik. Wat betreft veroordeelde vrouwenmeppers… Ach, die kun je bij elke partij vinden, ook bij de SP zitten genoeg dubieuze figuren met kwalijke verledens. Maar juist van iemand van de SP is het merkwaardig hij zich verzet tegen een beweging die zich zorgen maakt om islamisering en immigratie. De SP was één van de weinige partijen samen met de toenmalige Centrumpartij die zich daar in de jaren ’80 al zorgen om maakte en zich verzette in een beroemd pamflet van Anton Constandse. Het lijkt erop dat Peter Kwint zijn eigen ideologische wortels verloochent. De SP verzette zich tegen het internationalisme van de CPN en meende dat hun maoïstische, socialistische idealen alleen in een begrensde natie gerealiseerd kon worden.

De andere organisator van de tegendemonstratie was Rutger Groot Wassink van GroenLinks, die zich ook al weinig subtiel uitliet over zijn tegenstanders en ze “politieke hooligans” noemde. Met dergelijke meningen vooraf was de toon wel gezet. Het was dan wel zogenaamd een demonstratie voor tolerantie, maar een andere mening werd niet getolereerd. Men demonstreerde tegen haat en uitsluiting, maar de enige haat die ik zag kwam van de tegendemonstranten die scholden met dodelijke ziektes en de andere mening uitsloten. Men was tegen geweld, maar het enige geweld die dag werd gepleegd door henzelf. Maar ik moest pas echt in lachen uitbarsten toen een groepje Ajax-hooligans zich bij de tegendemonstratie schaarde en tekeer gingen tegen het groepje Pegida-demonstranten voor de Stopera. Hooligans! Ik moest nog harder lachen om de tweet van Rutger over Duitse vlaggen bij de Pegida-aanhang. Het lijkt mij niet zo gek voor een van oorsprong Duitse beweging, maar dat Rutger blind was voor de Palestijnse vlaggen bij zijn eigen demonstratie vind ik dan hilarisch. Palestijnse vlaggen op het Jonas Daniël Meijerplein in de oorspronkelijk joodse buurt in Amsterdam. Je moet maar durven. Het kon Rutger blijkbaar niet schelen. Gelukkig kwam er ook uit eigen kring de nodige kritiek op Rutger.

Wat er die dag allemaal gebeurde is prima na te lezen op andere websites, in verschillende opiniestukken zowel links, rechts als neutraal. De hele demonstrerende meute is ook door Geenstijl, Powned, AT5 en Stadsfilmer Frank Buis uitstekend in beeld gebracht. Wat ik op straat in Amsterdam zag gebeuren was precies de verbeelding wat ik een eerdere column al constateerde over het vluchtelingen- en asielbeleid. In 1993 kwam ik voor het eerst in de toen gloednieuwe vergaderzaal van de Tweede Kamer in Den Haag. Op de plek waar nu Geert Wilders zit zat toen Hans Janmaat van de Centrum Democraten. Recht tegenover hem, aan de andere kant van de zaal, was het plekje van de toen nieuw gekozen Jan Marijnissen van de SP. Voor de voorzitter zat Janmaat uiterst rechts, Marijnissen uiterst links, maar voor het publiek op de tribune is dat precies andersom. Ook daaraan moest ik denken, afgelopen zaterdag. Les extrêmes se touchent en de normen en waarden leken volkomen omgedraaid. Wat dat betreft tevens een perfecte illustratie van het carnaval dat ook op die dag begon, daar kan geen carnavalsoptocht tegenop. Gelukkig is het carnaval vandaag weer voorbij, helaas lijkt de strijd tussen de diverse extremisten die eigenlijk hetzelfde zijn, nog lang niet gestreden.
Deze column is geschreven door Rolf Swart. Rolf is een Rôner met een grote politieke en culturele interesse, en zal zijn visie op regelmatige basis delen met de lezers van Rodenactueel.nl.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *