Redding V&D nabij Redding V&D nabij

Redding V&D nabij

Economie 5 februari 2016 - 08:05 uur Redactie 0

Het merk V&D blijft bestaan. De curatoren zijn druk bezig om de doorstart vorm te geven.

Daarbij zal een deel van de in totaal 62 filialen openblijven. Het is nog niet bekend om hoeveel winkels het gaat en wat de gevolgen zijn voor de 5000 werknemers.

Aanvankelijk werd er gemikt op vandaag, zegt een woordvoerder van de curatoren. ,,Maar we zullen op korte termijn met een mededeling komen.

Dat kan nog twee, drie of vier dagen duren, maar dan zal er een klap op het dossier worden gegeven.”

Tijd dringt

CNV-bestuurder Martijn den Heijer zegt dat de tijd begint te dringen. ,,Op 15 februari loopt de opzegtermijn voor het personeel af en de filialen beginnen ook steeds leger te raken.”
Aan de onderhandelingstafel zit onder andere supermarktketen Jumbo die vorige week horecaketen La Place kocht. La Place heeft zelfstandige zaken maar ook vestigingen in de V&D-winkels die niet te exploiteren zijn als de V&D sluit.

La Place was een dochterbedrijf van het failliete V&D-concern en werd door de curatoren verkocht aan Jumbo.

Sushibars

Jumbo nodigde vorige week vrijdag in Den Bosch partijen uit, waaronder de eigenaren van de winkelpanden om hun plannen te ontvouwen. Het Brabantse bedrijf is ambitieus en wil in de filialen van V&D grotere vestigingen van La Place openen, een soort Jumbo To Go, maar ook bijvoorbeeld sushibars.

Tijdens die bijeenkomst viel ook de naam van Coolcat-eigenaar Roland Kahn. Hij zou bij Jumbo aanschuiven en belangstelling hebben om zijn eigen formules (waaronder ook America Today en MS Mode) in de leegkomende panden te vestigen.

Maar Kahn bevestigt de verhalen niet. ,,Het is een broodje aap”, laat hij weten.

Jumbo heeft belang

Jumbo laat weten alle belangen te hebben bij een goede doorstart van de V&D-winkels. ,,We zitten vanuit La Place logischerwijs aan tafel bij een deel van de gesprekken die gevoerd worden. Zoals je zult begrijpen doen wij over dit traject verder geen mededelingen. Voor de goede orde: onze focus ligt enkel op het vlak van food-activiteiten. Dat is de enige reden dat we aan tafel zitten”, aldus een woordvoerder.

Aan de andere kant aast ook de Canadese warenhuisketen Hudson’s Bay nog steeds op de winkelpanden. Zij beloven in gesprekken met de vastgoedeigenaren langlopende huurcontracten van zeven jaar of meer.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *