Zorgverzekeraars maken minder reclame Zorgverzekeraars maken minder reclame

Zorgverzekeraars maken minder reclame

Binnenland 12 januari 2016 - 10:53 uur Richard 0

Zorgverzekeraars hebben hun reclamebudget in 2015 met 8,3% afgebouwd. Vooral Zilveren Kruis, Menzis en CZ bespaarden miljoenen.

Aan het einde van het jaar vechten verzekeraars om de gunst van 1 miljoen overstappers. Daardoor zijn ze niet te missen met reclames op televisie, radio en internet. Het komt ze vaak op kritiek te staan. Dat geld kan toch beter naar de zorg?

In totaal bedroegen mediabestedingen van zorgverzekeraars in 2015 €53,9 miljoen. In 2014 was dit nog 58,7 miljoen, blijkt uit cijfers van media-onderzoeksbureau Nielsen. „Dit zijn cijfers zonder kortingen, dus daadwerkelijke bedragen zullen iets lager liggen”, zegt Berry Punt van Nielsen.

Online

Vooral Menzis mindert. Voor tv werd minder zendtijd gekocht en een spotje van vorig jaar gebruikt. Menzis (met onderliggende merken) gaf in plaats van €15,9 miljoen €9,3 miljoen uit. Ook andere verzekeraars bespaarden, vaak vooral op online uitingen.

VGZ koos vooral voor andere momenten; geen tv-spotjes in het overstapseizoen maar door vanaf november eerder in te kopen. DSW en Zorg en Zekerheid, twee kleine verzekeraars die hun verzekerdenbestand flink zagen groeien, gaven juist wat meer uit. Al blijft het reclamebudget bij hen wel beperkt met respectievelijk €450.000 en €1,5 miljoen.

Matigen

Verzekeraars hebben in mei 2015 samen afgesproken te matigen met reclames. Onlangs bleek uit onderzoek van BS Health dat de verzekeraars met de hoogste reclamebudgetten niet per se verzekerden winnen. De laatste jaren gaven Zilveren Kruis en VGZ het meeste uit, volgens Nielsen. Zij verloren eind 2015 verzekerden, net als in 2014.

„Die verzekeraars hebben klanten door heel het land. Zij moeten in landelijke media verschijnen om zichtbaar te zijn”, zegt Paul van den Broek van BS Health. „Menzis en CZ zijn regionale spelers, dat scheelt geld.” Volgens Van den Broek trekt reclamegeld niet meer klanten, maar is minderen niet per se slim.

Bron: Telegraaf

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *